Trojanski konji trajnostne mobilnosti ali … kako (ukrasti) zapraviti evropske milijone.

Trojanski konji trajnostne mobilnosti ali … kako (ukrasti) zapraviti evropske milijone.

 

Tragikomična nadaljevanka (1. del)
Petrol je naša največja gospodarska družba! 
In pika!
​Ima več kot samo prevladujoč položaj, ki seveda izvira iz nekih drugih časov. Niso si ga ustvarili iz nič, ni zgodba o uspehu; Petrol pač jaha na valovih preteklosti … Ja; in brez kančka dvoma; Petrol je bil nekoč poslovno zelo urejena organizacija. Vendar se bojim, da se razmere precej drastično spreminjajo. Že od nekdaj je bilo s Petrolom težko poslovati. Bil je veliki, bil je močan. In če si hotel z njimi sodelovati, si moral včasih »sleči hlače«. Včasih; danes pa je bojda celo bolje, da »brez hlač« tja na Dunajsko 50 že prideš! Za kar veliko nepoštenih praks sem slišal, tudi pri sodelovanju z drugimi velikimi podjetji; celo tujimi multinacionalkami. Ampak tako je pač življenjski moto velikih in pokvarjenih korporacij. In tu se je Petrol brez dvoma (ne glede na to, da je v precejšnji državni lasti) učil od najboljših, kar je skoraj enako, kot če bi zapisal od najbolj pokvarjenih!

Ker s Petrolom že dolgo ne sodelujem, me njihove (nekorektne) poslovne prakse niti niso motile, čeprav jih seveda ne odobravam. Zadnjič pa so tudi meni »stopili na žulj«; saj se reče nekako tako. Povabljen sem bil na posvet o »Družbeni sprejemljivosti vodikovih tehnologiji«. Jasno, nekdo, ki v tem primeru sliši na »Razvojni center za vodikove tehnologije«, je pač dobil denar od EU in zato je moral organizirati konferenco. Kar seveda sploh ni slabo, celo izredno spodbudno! In na tej konferenci bi moral svoje izkušnje predstaviti tudi Petrol.


PictureLesce, 10. septembra 2013

Pomemben projekt!

Petrol je s partnerji pred nekaj leti, natančno 10. septembra 2013, pri Lescah postavil polnilnico za vodikove avtomobile. Na otvoritvi je bila velika zabava, prišel je sam predsednik uprave Tomaž Berločnik, pošteno, kot se za Petrol spodobi, se je tudi jedlo in pilo. Skratka, Petrol je želel to prikazati kot pomemben projekt trajnostne mobilnosti. Že takrat pa mi sicer ni bilo povsem jasno, zakaj polnilnica tako daleč iz Ljubljane in zakaj samo s pritiskom 350 barov … Ampak zdaj se mi počasi svita! Očitno sem precej kratke in počasne pameti!

PictureLesce, 10. septembra 2013

EKOnova in ECOnova Rally

Leta 2016 sem organiziral ekološki reli Ekonova. Odločil sem se za Bled. Odločitev za Bled je bila logična, saj imajo zraven tudi vodikovo polnilnico. Vsaj tako sem si mislil. Ampak polnilnica ni delovala! Jasno, da smo imeli od ekološkega relija bolj figo, saj smo morali vodikovega hyundaija i35 z vlečno službo peljati v Innsbruck na OMV!Ko sem Petrol povprašal o tem, sem dobil naslednje informacije (objavljam celoten odgovor mag. Aleksandra Salkiča, vezan na vprašanja o vodikovi polnilnici):
*Vodikova polnilnica v Lescah je že nekaj časa v mirovanju – “stand by” funkciji. Razloga pa sta predvsem dva: 
– skoraj ni povpraševanja po vodiku,
– trenutno poteka pregled stanja in večji servis, ki je s strani proizvajalca predpisan, ne glede na dejanski čas obratovanja. Predvidevamo, da bi jo v doglednem času zopet postavili v aktivno stanje.

Nadgradnja na 700 barov trenutno ni smiselna, saj bi bil strošek predelave enostavno previsok, saj bi bilo potrebno zamenjati ključne in stroškovno najdražje sklope polnilnice. Ker pa gre za takoimenovani predstavitveni – “demo” projekt, ki je namenjen predvsem spodbujanju rabe vodika za pogon vozil in ne masovni oskrbi kupcev, tudi dejstvo, da gre za 350 barsko polnilnico, ne spreminja njenega osnovnega namena. Polnilnica še vedno lahko oskrbuje tudi sodobnejša vozila, ki sicer lahko obratujejo pri višjih tlakih, le razdalja, ki jo prevozijo z eno polnitvijo pri 350 barih, je temu primerno krajša.

V sklopu projekta postavitve prve vodikove polnilnice v Sloveniji sta bili načrtovani dve polnilnici. Postavitev druge polnilnice je še vedno aktualna (enakega tipa), vendar pa iz že navedenih razlogov (skoraj ni povpraševanja) še ni povsem jasno, ali bo projekt tudi realiziran. Če bo do realizacije projekta prišlo, je zelo verjetno, da bo postavljena nekje v Ljubljani ali neposredni bližini.«   

Seveda sem Petrol o delovanju vodikove polnilnice povprašal tudi pred letošnjim relijem ECOnova. V enem letu pa bodo že naredili ta prekleti servis, sem si mislil … Odgovor pa je bil enak kot pred letom; da pač še ne deluje in da ne moremo polniti vodikovih avtomobilov. In spet smo avtomobile, to pot kar dva, iz Portoroža peljali v avstrijski Gradec na OMV. (Ekološki rally pa tak. Me je pošteno sram! Da o stroških niti ne govorim!). Celo nekaj dni pred posvetom sem še enkrat poklical na Petrol in jih povprašal za aktualno stanje polnilnice in odgovor je bil seveda enak; da ni mogoče polnjenje avtomobilov.

​Posvet o družbeni sprejemljivosti

Potem pa posvet o vodiku in med drugim o izkušnjah Petrola. Že samo vabilo me je malce pogrelo; da se takole sprenevedajo o izkušnjah, ki jih (n)imajo … Lepo vas prosim, saj nisem niti prepričan, ali je polnilnica delovala celo na otvoritvi sami. Takrat še nisem vedel, da bodo tudi mastno lagali, kaj drugega pač ne morem zapisati. Po silnem hvalisanju o izkušnjah, ki jih imajo, ki ga je na posvetu podala dr. Marta Svoljšak, ki je na Petrolu odgovorna za to stvar, so tudi povedali (kar je res), da polnilnica ne obratuje, da pa lahko napolnite avtomobil, če se prej najavite (kar pa je debela laž!), saj smo to konkretno in korektno poskušali kar dvakrat.

To sem jo na okrogli mizi tudi povprašal, saj vodikova polnilnica ni delovala niti na dan posveta! Tako si tudi gospod Mortimer Schulz, ki je posvet prišel z vodikovim hyundaijem iX35, da bi nam razlagal o uporabnosti takega vozila, v Lescah ni mogel »privoščiti« polnjenja. In v maniri prepotentnega in samozadostnega Petrola mi je pred vsemi udeleženci gospa doktorica vehementno odgovorila, da polnilnica deluje, da se moramo le najaviti (očitno se gospod Mortimer Schulz ni najavil). Ko sem jo seznanil z dejstvi, se je začela zapletati in stvar je postala precej neprijetna. Vendar se gospa doktor ni dala. Še naprej je trdila, da polnilnica deluje in da ne, da sploh ni težav s servisom in da imajo vsa potrebna dovoljenja za obratovanje s strani proizvajalca (še enkrat si lahko preberete Salkičev odgovor izpred več kot enega leta!).

Air Liquide

Tu pa je odgovor proizvajalca Air Liquide: *»Naše podjetje Air Liquide je postavilo vodikovo polnilnico za podjetje Petrol konec leta 2013. V skladu s pogodbo je bil Air Liquide odgovoren za dobavo opreme in postavitev polnilnice. Vzdrževanje in servisiranje pa je odgovornost lastnika.

V novembru 2016 je na zahtevo podjetja Petrol Air Liquide izvedlo revizijo vodikove polnilnice v Sloveniji. Petrolu smo posredovali seznam potrebnih popravil in zamenjav opreme, ki jih je treba izvesti, da bi polnilnico ponovno usposobili za delovanje. Air Liquide je pripravljen zagotoviti vso potrebno opremo in strokovnjake za popravilo, seveda na stroške naročnika.«

Po posvetu sem še enkrat povprašal uradnega govorca Petrola o polnilnici, kajti nisem bil prepričan, ali razumem dr. Svoljškovo. Saj veste, včasih »doktarjev« ne razumeš prav dobro, ker pač živijo v svojem svetu … Konkretna vprašanja pa so se glasila:
Ali polnilnica v Lescah deluje? Če da; pod kakšnimi pogoji? Če ne; kdaj jo boste usposobili?
Ali je šlo pri postavitvi polnilnice v Lescah za zlorabo evropskih sredstev, kajti vsi indici, ki jih imam, kažejo na to. Ali bo Petrol v zvezi s tem kakor koli reagiral v smislu ugotavljanja odgovornosti? (V tem primeru gre lahko celo za kaznivo dejanje nenamenske porabe javnih sredstev!).
 
In odgovor mag. Salkiča:
 *Vodikova polnilnica v Lescah deluje, ni pa v obratovanju (je v mirovanju – inertizirana), kar pomeni, da se je potrebno za morebitno točenje vodika predhodno najaviti in dobiti odobritev Petrola o datumih možne polnitve. 
Lani jeseni smo vam odgovorili, da je vodikova polnilnica v Lescah v mirovanju – takoimenovani “stand by” funkciji, torej deluje, vendar ni v obratovanju, kar je enako na posvetu pojasnila tudi dr. Marta Svoljšak. Razlog pa je predvsem, da ni povpraševanja po vodiku. Poleg tega je bil za začetek novega rednega obratovanja predviden servis, ki ga mora izvesti proizvajalec.

Že na samem odprtju polnilnice je bilo pojasnjeno, da gre za predstavitveni – “demo” projekt, ki je namenjen predvsem učenju in spodbujanju rabe vodika kot brezogljične tehnologije, za pogon vozil ter sprejemljivosti vodika v domačem okolju. Hkrati je ta projekt pomemben tudi za vzpostavljanja ustrezne zakonodaje za gradnjo tovrstnih objektov v Sloveniji po sistemu “doing by learning”.

Nakup vodikove polnilnice je bil izpeljan v okviru evropskega strukturnega projekta, pri njeni postavitvi je bilo udeleženih več družb, ki so prispevale tako strokovno znanje, lokacijo kot tudi finančna sredstva. Financiranje pa je potekalo popolnoma v skladu z vsemi zahtevami in predvsem transparentno.

Kdor laže tudi krade

Ampak ne glede na slovenistično telovadbo o delovanju in obratovanju: vodikova polnilnica v Lescah niti ne obratuje niti ne deluje! Če pa slučajno deluje, kot trdijo na Petrolu, potem pa je vsa stvar še slabša, kot sem si mislil. Air Liquide namreč zagotavlja, da je varna samo v primeru, če ne deluje, v primeru, da bi Petrol zagnal polnilnico brez potrebnega servisa, proizvajalec ne more garantirati varnosti! Vodik pa je lahko tudi zelo nevaren … Si predstavljate Petrolovo bencinsko črpalko sredi igrišča za golf? Ali pa celo na Blejskem otoku namesto cerkvice?

Moj stari oče je bil pameten. In nekoč mi je rekel: »Kdor laže tudi krade!« Zato sem gospodu Salkiču in na posvetu tudi dr. Svoljškovi postavil vprašanje o zlorabi sredstev EU. Nisem mag. in tudi dr. ne, zato verjetno marsičesa ne razumem. Ampak preprosta kmečka logika mi je prišepnila, da tu nekaj ne drži.

In zakaj sem sam prepričan, da je šlo v tem primeru za enostavno zlorabo evropskih sredstev? (Ne samo zato ker se je ob tem projektu zbrala precej zanimiva združba vprašljivih porabnikov javnega denarja). Zato ker je projekt pač zastavljen tako, kot je.

Najprej lokacija

Lesce? Kdo hudiča bi si v Lescah, Begunjah, Bledu … kupil avtomobil na vodik? Nimajo državnih institucij (razen uprave Triglavskega narodnega parka), ki bi take avtomobile lahko (morale) kupiti. Na Gorenjskem ni uvoznikov avtomobilov (OK, je Suzuki, pa še ta je bližje Ljubljani kot pa Lescam, pa še oni kakšno desetletje ali dve ne bodo imeli vodikovega avtomobila). Župan Bleda g. Janez Fajfar je sicer sanjal o tem, da bi občina Bled kupila avtobus na vodikov pogon, ampak kaj več kot o sanjah (zablodah) bi težko govorili. Če nič drugega, so ti avtobusi hudičevo dragi, zelo draga je tudi uporaba, da o vzdrževanju ne govorimo. Skratka; Lesce; zakaj že?

Potem pritisk

Druga stvar, ki bodo v oči, je pritisk, s katerim je mogoče polniti avtomobile. Že ob postavitvi polnilnice je bilo jasno, da bodo imeli vsi serijski avtomobili (seveda tudi avtobusi), ki bodo prišli na ceste, rezervoarje, ki bodo zdržali 700 barov pritiska. Ne, Petrol (skupaj s partnerji) se je odločil za 350 barsko polnilnico. Nelogično, neumno, neracionalno, bi lahko zaključil vsak povprečno brihten Slovenec in to celo brez raznoraznih »doktarskih« nazivov. In povsem prav bi imel. Ampak …! 350-barska polnilnica je cenejša, veliko cenejša, kot je tudi iz zapisanega odgovora mag. Salkiča mogoče razbrati. Torej; če bi postavili 700-barsko, bi porabili več evropskega denarja in manj bi ga ostalo za …; kaj pa jaz vem za kaj. Za koristnost samega projekta prav gotovo ne! Na tiste tri pikice zgoraj pa lahko kaj zapišete tudi sami.

Če bi torej postavili »pravo«, tako 700-barsko polnilnico v Ljubljani, bi zanimanje bilo! Ne sicer veliko, ampak bi bilo! Razlog, zakaj zdaj ni zanimanja, pa je več kot očiten; če bi avtomobil peljali iz Ljubljane v Lesce na polnilnico, bi se morali v Šentvidu obrniti in se ponovno zapeljati na polnjenje!

In kaj na vprašanje: ali bi imeli demonstracijske in novinarske avtomobile, če bi v Ljubljani imeli polnilnico (tako pravo 700-barsko s predpostavko, da seveda deluje), pravijo pri obeh uvoznikih, ki že imajo serijske »vodikove« avtomobile.

Pri Hyundaiju nam je direktor prodaje gospod Marko Kajfež odgovoril takole: »Pri nas smo zelo resno razmišljali o nabavi ix35 na gorivno celico že v lanskem letu. V kolikor bo v Ljubljani postavljena 700 barska polnilnica, bomo to tehnologijo zagotovo promovirali z vsaj enim testnim oziroma novinarskim vozilom.«
Tudi pri Toyoti nam je direktor Toyota Slovenija Primož Tiringar odgovoril podobno; da si bi zelo prizadevali dobiti vsaj eno promocijsko vozilo in da jim bi bilo to vsekakor v interesu.

Naslednjič pa še odgovori preostalih partnerjev v projektu »Vodikova polnilnica v Lescah« ter odgovori pristojnih služb in ministrstev, ki bi morali skrbeti za racionalno in predvsem zakonito porabo sredstev. In potem pride na vrsto še kar nekaj Petrolovih trajnostno-mobilnostnih zablod …

Zapisal
​Primož Lemež
*celotni originalni odgovori Petrola in Air Liquide so na voljo, v kolikor bi želeli kopijo.